torsdag 22. juli 2010

blandt tollere og syndere

Jeg gledet meg, mens andre grudde seg.

Igår skulle vi være turister i et annet land. Jeg gledet meg til å bruke språket, kjenne luktene av fremmede, smake på dem spesielle mat. vi satte oss i bilen og var innom å hentet et vennepar, med unger som skulle være med.
Etter 40 minutter i bilen ankom vi sandefjord og var klar for bårturen over til sverige. Kameraten min som hadde bestilt biletten hadde ungått å informere meg om en viktig detalj. Da vi kjørte inn i køen på ferjeleie. fant vi køen som gikk raaskest. Vi var happye for hver bil vi passerte. Da vi kom frem til luka og fikk bilettene, spurte jeg damen om hvor matlappen var. Det er ikke bestilt mat kom det fra baksete. Kameraten min hadde ikke fått bestilt mat da ferja var full, idag. Jeg hadde unngått frokost, for å spare plass til koltbordet ombord. Jeg sa det ikke gjorde noe, finner noe på båten, sier jeg.
Så var det tid for ombord kjøring. Vi kom relativt tidlig på. Da vi kjørte på kom vi akkurat på lemmen, i bakken opp til andre etasjen. Der ble vi stående som siste bil i andre etasjen. Håndbrekket er av det slaget som ikke går av når jeg slipper det.
Vel ombord fant vi plass til alle åtte. Det var veldig fult på båten.
Det gikk ikke bedre enn at ungene var med på Kaptein Kid show. Under rebusløpet ombord fikk vi telefon fra en medpassasjer (som vi ikke kjente) at han hadde funnet dattera vår, hun hadde gått seg vill på båten.
Så gikk det bra da.
Så skulle vi ut av båten. 10 minutter før ankomst land slipper vi frem til bilen vår. Så satt vi der da. Etter en time slapp vi ut av skipet. Det var noen som ikke hadde avhentet bilen sin til tiden. Sien bilen stod under lemmen som skulle slippe oss ut, ble vi stående.
Vi fikk en fin handle tur. Så skulle lunsjen inntaes. Det ble nachos på voksne. Hva inneholdt den retten? jo, nachos. De hadde tømt en halv pose nachos på et fat, og serverte dette. Vi var skuffet og fortsatt sultne. Det passer skjelden når neste post på programmet var Maximat og handle mat. Det ble kanskje litt mer i handlekurven en hva som var bestemt før avreise.
På hjemturen fikk vi bestilt mat på koldtbordet, og verdens beste plassering i skipets front. Aldri har vi fått i oss mere mat på et koldtbord, enn som idag. Det var på nære nippet at vi ikke fikk med oss taxifree butikken. ":En halvtime igjen av taxfree butikken. Dette ble opplest overhøytalerannlegget. Skal si noen fikk fullfart i beina da.
Så var vi på vei hjemover. Så vidt ute av båten, svingte det en rød lampe. En mann med masse reflexer hindret nå vår vei videre. Vi rullet ned vinduet, og han begynte å stille meg en masse spørsmål. Våre gjester i bilen er fra Rogaland. De vanker i gode kretser. De forsøker seg på den lovlige siden av loven. Idag har de vært fristet og kjøpt litt mere enn loven tilsier er ok! så mens jeg sitter å svarer på spørsmål fra Tolleren, begynner svetten å spre seg i bilen. Hva om vi må levere kjøttet tilbake. Tror nok at tankene fløy, hos enkelte i bilen. - Hvor mange kvoter har vi her da? :spør tolleren. - Det er fire sier jeg, men de er ubrukte alle sammen. Sier jeg. - Ikke noe alkohol eller tobakk, sier jeg. - Bare litt kjøtt for smakens skyld. Vi er bare tollere og små syndere, vi vettø. Også er vi ny Kristne, så vi er frie under loven, sier jeg. Han smiler lyser med lykta si rundt i bilen å vi får kjøre.
Glade og slitne vender vi hjem, en time etter opsatt tid.
Imorgen må jeg partere steikene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar