mandag 26. juli 2010

Trenger forståelse!

forstår, forstår, forstår.

Hvorfor er vi laget slik at vi ikke kan forstå andre. Vi er flinkest på å forstå andre ut i fra oss selv. Sett i lys av meg selv, kan jeg ikke forstå deg. Vi er flinkere på å ikke forstå enn å forstå.
Som mennesker har vi behov for å bli forstått.
Mange ganger må jeg stoppe opp i hverdagen for å virkelig forstå. Hvorfor gjør kona mi ting akkurat sånn. Vi ønsker å forandre hverandre slik at vi blir mest mulig like. Merkelig nok er det det vi blir. Se gamle ektepar, ikke bare ligner de på hverandre. De har kommet så langt at de forstår hverandre. Ikke alle da.

Når vi skal vise hverandre at vi betyr noe, eller elsker hverandre. Viser jeg det på den måten jeg ønsker at jeg vil ha det tilbake. Vi speiler oss selv. Sånn jeg er, vil jeg også at du skal være. Jeg tror at verden blir best med flest "meg'er".
Jeg har lest et par bøker, som heter "de fem kjærlighetspråk". De er verd en lesning.
De sier at forståelse (kjærlighet) består av fem språk.
1. Gode ord
-er de menneskene som vokser på skryt og gode tilbake meldinger. Når noen skryter av dem føler de at de er mer verd. De vil huske hvert ord som du gir dem av positive tilbakemeldinger.

2. Kvalitetstid
- Er de menneskene som elsker sosiale arrangementer, trives veldig godt i familieselskaper. "hater" alene tid. Vil stadig finne på ting. Når en spør dem om å gjøre ting i felleskap blir de med på det i stede for å gjøre ting på egenhånd.

3. Gaver/overaskelser
- Gir du en gave til disse menneskene blir de mer glade enn andre. Mange sparer på opplevelsen, eller gaven. De elsker også å bli positivt overasket. Skjer det noe sånn plutselig. Sier du skal vi dra ut å spise nå, isteden for å lage middag hjemme, er disse menneskene med.

4. Tjenester
- Spør du om det er noe du kan gjøre... for disse menneskene, er de ikke sene om å finne på noe. De har sikkert allerede tenkt ut hvilke oppgaver du kan utføre. De blir veldig glade når du tilbyr dine tjenester. De er ikke fult så glade over å bli overasket over at du allerede har utført tjenester uten å spørre. Tjeneste folka er som oftes system mennesker som vet hvor "skapet" skal stå. Derfor er det lurt å si for eksempel: - jeg tror jeg henger opp vaska fra maskina! Da gir du dem sjansen til å gi noen tips om hvordan det best kan gjøres.

5. Fysisk berøring
- her er en klem nærmere enn et lett håndtrykk. De elsker å sitte trangt på bussen. De elsker å kjenne nærhet og varme fra andre mennesker. De oppsøker intime steder og sitter sjelden i tre seteren. Helst i to seteren der de kommer nærmere andre. Når de skal fortelle noe viktig har de kortere intimsone enn andre. De er ikke sene om å legge en arm rundt halsen din, mens de legger ut om sine meninger. Dette blir vel klamt for dem som ikke er spesielt fysiske. Det er godt ment. De tenker jo ikke på at dette er unormalt. De klager også på hvor kaldt samfunnet er blitt.

Uansett hvilke språk du har, vil du nok kjenne deg hjemme i et par til tre stykker av disse. Vi trenger alle disse måtene å bli forstått på. Men vi trenger mer av noen av disse for å bli truffet på hjemmebane.

Tenk deg at du møter nye mennesker å du har behov for å samarbeide med dem! Observer hvordan de er, og vær litt som dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar