lørdag 17. juli 2010

Med øyne så store som tinn talerkner...

Etter 11 timer på bussen kom vi frem, til Trønder hovedstaden.

Etter å ha sovet et par timer (igår) satte jeg meg bak rattet, for å få frem 12. mann til Odd laget. Avreise var satt til 24:00 fra Skien. 10 minutter forsinket var vi klar til avgang.

Sjøl har jeg aldri intressert meg for fotball. " -gi dem hver sin ball, sier nå jeg."
Som bussjåfør farter jeg land og strand rundt på bortekamene til Odd. Når en kjører får en også med seg kampene gratis. For å betale ville vært uaktuelt.

Første gang jeg kjørte supporterene på tur. Var de til Ullevål (de møtte Vålerenga)var det strake tap, som det heter.
Jeg skjønte lite om regler å måtte spørre stadig vekk om hva dommeren egentlig blåste for nå. Fortsatt sliter jeg med å forstå det. Dette er ikke så farlig, for da bare roper jeg buhh, til teite dommeravgjørelser. Det finnes til og med sanger om hvor dårlige hjemme supporterene er. Sanger finnes det også for det meste.
Supportere de kan få seg til å bruke slike ord som ikke er lov til å bruke. Banning er standard. Innestemme er ikke lov. Hetsing av motstanderlaget skjer stadig vekk. Utsyking kalles vist det.
Det er en fryd å høre mannskoret stå å synge sanger på stadion.

Minste dattera var med mot Hønefoss, her i forrige uke. Hu lurte på hvorfor damene som var med hadde så grov stemme. "- Kom igjen GUTTA" roper de med grovtmål.

Alle suporter grupper med respekt for seg selv har egne mini suppoertere. De går i fin skole hos de voksne supporterne. Da jeg var på ullevål satt vålerenga barna i hjørne ved siden av meg. Plutselig begynte de å rope til vårs. "-Vi skal banke dere gutta", mens de hytta never til oss. Som en god kommuniksjonsmester (selvutnevnt). Tenker jeg at det ikke er særlig god oppdragelse, og det gir en dobbelt kommunikasjon. "-Dere skal ikke være stygge mot hverandre, men bak gjern opp en eller to motstander supportere."

Ja, det er mer å oppservere av show på tribunen, enn action på banen. Så får jeg vel trives med det.

På reisen oppover hit i natt tenkte jeg at jeg skulle prøve en redbull, eller hva nå det heter. Hadde ikke noe tro på at det skulle virke nevne verdig så jeg bøtta ned på tre stykker, under turen. Skal si det virka. Har sittet her med øyne så store som tinn talerkner. Gjesp, nå merker jeg at jeg er øre lite sigen, Håper Ole lukk øye ser meg i nåde og at jeg har fått meg en lære penge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar